Kokemukseni metsänuudistamisesta ovat monipuoliset johtuen kotitilani metsissä tehdyistä metsänhoito- ja uudistustöistä. Vuodesta 2010 lähtien olen tehnyt raivaus ja metsänistutus töitä kotonani. Olen kotonani istutuksen lisäksi ollut kaustisen metsänhoitoyhdistyksellä yhden kevätistutuskauden mukana toiminnassa istuttajana. Heppoisen arvion mukaan vuosien aikana olen istuttanut n. 30 000- 40 000 tainta maahan. Kaikki on istutettu pottiputkella enkä ole vanhankansan kuokkaa nähnyt muutako varastoissa. Metsää olen myös siemenillä kylvänyt muutaman hehtaarin. Tämä työ tehtiin yksinkertaistettuna männynsiemenillä siten, että purkista kaivoin kämmeneen pienen määrän siemeniä jotka sitten sijoitin esim. Äestettyyn maastoon sopivaan kohtaan mistä näkyi kivennäismaata. Taimikonhoidon raivausalaa en osaa arvioida suoralta kädeltä, mutta on sitäkin kaikenkaikkiaan tullut kuukauden työpäivien edestä tehtyä. Taimikonhoidon lisäksi olen tehnyt kotitilallani ensiharvennusta moottorisahalla. Pääasiassa näissä töissä olen itse nauhoittanut ajouran ja hakannut sen ensimmäiseksi auki. Tämän jälkeen hakannut kuvion oikeaan tiheyteen ja ajanut traktorilla ja reellä puut pois. Kotitilallani on suuri polttopuun tarve joten en oikeastaan ole koskaan tehnyt hankinta hakkuuta tilalla. Pääasiassa olen kuitenkin kuitupuut hakannut kuitumittaan ja tukkipuut tukkimittaan, jolloin jälkikäteen kauppa olisi ollut mahdollinen. Kaikki isommat päätehakkuut on tehty firman kanssa, eli he ovat hoitaneet puut pois metsästä.                                                                                                                                                        Kehittymistarpeita minulla olisi Leimikonsuunnittelussa. Varsinkin kun seuraavassa harjoittelussa tulen tarvitsemaan tietotaitoa miten leimikko suunnitellaan ja sen rajaamisen säännöt olisi hyvä käytännössä jo osata. Taimituotannossa en istuttamisen lisäksi ole ollut mukana joten kasvatukseen ja muihin tehtäviin en ole koskaan tutustunu. Olisi myös mielenkiintoista teroittaa mitä uudistustapaa käytetään milläkin maatyypillä. Käsittääkseni kasvupaikan mukaan voi arvioida kannattavin muokkaustyyppi. Onko se sitten laikkumätästys vai äestys.